Een tweedehands auto kopen in België?

België vaak over het hoofd gezien.
Het aantal jonge occasions in Nederland is beperkt. Het invoeren van de gewenste tweedehands auto uit het buitenland neemt daardoor toe.
De aanschaf van een gebruikte auto in het buitenland is in de regel goedkoper, doordat daar geen BPM wordt geheven. België komt zelden direct in onze gedachten op als het gaat om het zoeken van een geschikte tweedehands auto. De eerste ingeving om de gewenste wagen te vinden betreft meestal Duitsland.

Belgisch aanbod is zeker aantrekkelijk.
Naast de Franse automobielen heeft Belgie een interessant aanbod aan Duitse auto’s. Het aantal is niet alleen groter dan in ons land, maar het zijn de vele extra’s en de meer luxe optiepakketten waarin deze auto’s verschillen van de auto’s van het zelfde merk en het zelfde type in Nederland. De meest gebruikte websites om een Belgische import auto te zoeken zijn: www.autoscout24.be www.autozone.be www.autovlan.be www.auto24.be.

Invoeren vanuit België in de praktijk.
Bij de het kopen van een tweedehands auto in België krijgt u wel de papieren overhandigd, maar geen kenteken. Om de auto legaal naar Nederland te kunnen rijden, kunt u uit twee opties kiezen:

  • Een tijdelijk Belgisch exportkenteken. Dit kenteken is slechts geldig tot aan de grens met Nederland. Er mee doorrijden is een overtreding.
  • Voordat u uw auto ophaalt om naar Nederland te vervoeren, koopt u een Nederlands transportkenteken, dat u vooraf besteld heeft.

Om de auto in Nederland te kunnen rijden, dient deze te worden gekeurd verzekerd en belasting worden afgedragen.

  • RDW.
    Voordat u in Nederland definitief de weg op kunt, moet u de auto ter keuring aanbieden aan het RDW. Daar controleert men het chassinummer en de technische staat van de auto. Het is mogelijk de auto daar ook direct voor de verplichte APK te laten keuren.
  • CVO.
    Bij de aanschaf van de tweedehands auto in België dient u er zeker van te zijn, dat u het ‘Europees gelijkvormigheidsattest’ meegeleverd krijgt. We kennen dit in Nederland als het CVO, ofwel Certificaat van Overeenstemming. Dit is het bewijs van Europese typegoedkeuring van de auto. Neem dit CVO mee  als u de auto ter keuring aanbiedt bij het RDW, dat maakt dat de keuring veel sneller verloopt, doordat men de technische gegevens uit dit CVO document over kan nemen.
  • BPM.
    Voor het berekenen van de BPM (belasting personenauto’s en motorrijwielen) is o.m. de leeftijd van de auto en de CO2 uitstoot van belang. Zie www.belastingdienst.nl en voer in BPM als zoekterm.

Eenmaal alles heeft geregeld, kunt u nu uw voordelige import invoegen in het Nederlands wegverkeer.